mandag 7. april 2008

IKT og utfordringer

IKT og utfordringer heter en artikkel i utdanning skrevet av Laura Johansen.(Utdanning 14.3.08. s.52) Hun tar for seg digitale verktøy, der hun siterer fra Dagbladet 19.1.08. ” Å sette et barn eller en ungdom til å ta ansvar for egen læring, med en nettilkoblet Pc, er som å be noen gjennomføre en slankekur midt i en gratis godtebutikk”. Har det et snev av fornuft i seg?
Ja, jeg mener det. Når lærerstudenter som er voksne mennesker ikke klarer å la være å lese VG på nettet, sende meldinger, sjekke e-post osv. midt i en forelesning, hvordan kan vi da forvente at elevene skal klare det?

Jeg mener at dette er mangel på respekt for foreleseren, noe man ikke godtar i eget klasserom.

I barneskolen er problemet at elevene går inn på 123 spill,så snart det skal brukes pc.
Det har ikke vært lagt nok vekt på bevisstgjøringen for bruk av IKT. Den innsikten lærerstudentene bør tilegne seg vil komme elevene til gode. Derfor er dette en viktig del av utdanningen. Elevene skal lære at IKT kan berike undervisningen, enten det er studenter ved lærerutdanningen eller de er elever i grunnskolen.
Mange lærere kvier seg for å bruke digitale verktøy, da de vet at det blir en kamp mot spill og andre ting som lokker elevene bort fra det de skal jobbe med.Vi som lærere må derfor starte med å bevisstgjøre elevene i bruken av disse verktøyene.

2 kommentarer:

Anne-Greta sa...

Hei Bente!
Jeg har nok en del av de samme tankene som deg når det gjelder datamaskinene som "tikker og går" i undervisnings/forelesningstimer, til å lese aviser, chatte litt eller drive med andre ting som for meg ser ut til ikke å ha med studiene å gjøre. Vi snakker samtidig om hva elevene driver med i timene. Hvordan skal vi unngå at de gjør noe annet enn å følge med på det de skal følge med på med datamaskinen foran seg.
Hva gjør vi sjøl?

Jeg lurer egentlig på hvordan det ville virket på meg hvis jeg ikke hadde øyekontakt med 2/3 av de studentene jeg hadde forelesning for? Hvordan ville dere opplevd en slik situasjon? Hva ville dere ha gjort?

Hilsen Anne-Greta

Bente sa...

Hei Anne- Greta
Jeg er så dum at jeg tror alle lærere syns dette er et stort problem, når man har felles gjennomgang av nytt stoff og elevene er opptatt med andre ting, slik at man må veilede om og om igjen. Elevene skal lære seg å følge med. Hvordan kan vi styrke elevene og få økt kunnskapene når de er mer opptatt av hva Ola eller Per skal gjøre i kveld.

Pisa undersøkelser viser at noe er galt med den norske skolen! Dette er ikke noe rart når ulike spill utkonkurrerer undervisningen. Da viser disse undersøkelsene at det går rett til Pisis med læringen og ikke til Pisa

Bente